Stappenplan voor een geslaagde Marathon

Posted by on nov 28, 2013 in Blog | Reacties uitgeschakeld voor Stappenplan voor een geslaagde Marathon

Stappenplan voor een geslaagde Marathon

Voorbereiding door middel van een stappenplan

Een Marathon lopen doet u nooit zomaar, daarom is het belangrijk dat er een bepaald stappenplan doorlopen wordt. Zonder een goed stappenplan kan het namelijk zomaar gebeuren dat u halverwege uitvalt en dat zou erg zonde zijn. Hier kunt u een praktisch overzicht vinden hoe u het lopen van de Marathon het beste opgebouwd kan worden.

Loop uw eigen race

Wanneer u besluit om de Marathon te gaan lopen, dan zult u natuurlijk een loopschema moeten gaan opstellen. Het gaat er namelijk om dat u een eigen race loopt en niet teveel let op anderen. Het loopschema van de voorbereiding is natuurlijk anders, dan de dag van de Marathon zelf, omdat u tijdens de Marathon niet altijd even gemakkelijk kunt lopen vanwege de hoeveelheid mensen. Toch kan het u helpen een eigen tempo op te bouwen.

Zorg voor de juiste kleding

Een Marathon lopen kan alleen maar wanneer de juiste kleding gedragen wordt. Zorg daarom voor goed ingelopen sokken en schoenen om blaren te voorkomen. U kunt het beste kiezen voor trainingsschoenen, omdat u na 30 kilometer dan ook nog verder kunt lopen. Draag daarnaast kleding die uw lichaamsvocht aan kan.

Het belang van water

Het is algemeen bekend dat er tijdens het lopen van een Marathon veel vocht wordt kwijtgeraakt. De twee laatste dagen voor de Marathon moet u extra veel vocht drinken, zodat uw lichaam verzadigd raakt. Bij het lopen van de Marathon raakt u van dat vocht weer veel kwijt. Wanneer er onvoldoende vocht in uw lichaam aanwezig is, werken natuurlijke processen niet meer goed in uw lijf.

Geen massage en saunabezoek

Een saunabezoek moet u voorkomen voordat u de Marathon gaat lopen. U verliest daardoor namelijk veel vocht. Ook het laten masseren van uw spieren kunt u beter niet doen, aangezien een goede spierspanning belangrijk is voor het lopen van een Marathon. Gemasseerde spieren kunnen zorgen voor slappe en vermoeide benen.

Comments are closed.