Eten en drinken tijdens een marathon

Posted by on aug 15, 2013 in Blog | Reacties uitgeschakeld voor Eten en drinken tijdens een marathon

Eten en drinken tijdens een marathon

Een marathon vraagt veel van het lichaam. De energie stroomt met bakken uit je lijf en wanneer je deze niet op tijd aanvult, zul je de marathon niet kunnen uitlopen. Eten en drinken is daarom een van de belangrijkste factoren tot een succesvolle marathon. Maar, wanneer moet je nu precies eten en drinken en hoeveel?

Energie aanvullen
Koolhydraten zijn de belangrijkste soort energie in ons lichaam, deze kun je vrij snel en gemakkelijk aanvullen. Tijdens een marathon zijn koolhydraten in vloeibare vorm het makkelijkst in te nemen. Dit gebeurt vaak met de zogenaamde isotone dranken die meestal door de organisatie bij de drinkposten worden uitgedeeld. Deze drinkposten staan altijd op strategisch uitgekozen plekken en het is dan ook aan te raden om bij elke post in ieder geval een bekertje, bij hitte twee, te pakken en deze al rennend op te drinken.

Water kan erg gevaarlijk zijn tijdens een marathon
Naast energie verlies je ook veel vocht tijdens het lopen, dit kan makkelijk aangevuld worden met water. Water tijdens een marathon wordt vaak aangelengd met stoffen zoals natrium en andere voedingsstoffen. Alleen en te veel water drinken kan zorgen voor hoofdpijn, koorts, maag- en darmklachten en soms zelfs een coma! Kijk dus erg uit met water tijdens een marathon.

Eet de juiste dingen
Naast drinken moet je ook zo nu en dan wat eten. Het makkelijkst en het beste is om voeding te kiezen waar veel koolhydraten inzitten en wat makkelijk verteerbaar is. Eet bijvoorbeeld tijdens het lopen een appeltje, boterham of energie- of mueslireep. Er is ook speciaal hardlopersvoedsel verkrijgbaar, dit is helemaal uitgemeten en afgestemd op de inspanning die je levert en is daardoor helemaal veilig om te eten tijdens een marathon. Hiervoor kun je informatie opvragen bij de organisatie of een hardloopwinkel.

Comments are closed.