marathon

Begin voorbereid aan de marathon: 4 tips voor een goede nachtrust

Dit jaar wordt er in Amsterdam weer een van de grootste marathons van Nederland gehouden. Op 20 oktober staan er weer duizenden mensen, in hun sportpak, klaar om de marathon te rennen. Een marathon rennen is zeker niet niks, daarom is een goede voorbereiding van groot belang. Goed eten, veel trainen en de juiste combinatie vinden tussen de hoeveelheid sport en rust. In dit artikel geven wij jullie 3 tips om ervoor te zorgen dat je nachtrust de dagen voor de marathon ideaal is!

1# Zorg voor ritme, ritme en nog eens ritme

Zorg dat je een aantal weken voor de marathon een vast ritme hebt. Ga rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op, dit is goed voor je biologische klok. Een goede nachtrust en gecombineerd met routine zorgt ervoor dat je meer energie hebt.  

2# Sport veel en regelmatig

Dit is iets wat jullie absoluut allemaal aan het doen zijn. Je voorbereiden op de marathon bestaat niet alleen uit goed slapen, veel sporten hoort daar ook bij. Als je veel en regelmatig sport, komt er een bepaalde stof genaamd endorfine vrij waardoor je minder stress gaat ervaren en je in een goede, diepe nachtrust komt.  

3# Gebruik je technologische apparaten minder

In de tijd waarin we nu leven, zitten we in de avonden vaak op onze mobiel of kijken we tv. Deze bezigheden worden over het algemeen gezien als ontspannend, maar toch is dit niet zo. Apparaten zoals je mobiel of de tv zorgen voor onrust in je hoofd, waardoor je minder gemakkelijk in slaap komt. Schakel je mobiel of tv minstens een uur voor het slapen uit en ga dan bijvoorbeeld een boek lezen.

4# Zorg voor een fijne slaapkamer

Zorg voor een bed waarin jij lekker kunt slapen. Sommige mensen houden van een hard matras en sommige houden weer van een zacht matras. Kies de dingen die jij fijn vindt! Daarnaast is goede raambekleding ook van groot belang. In oktober is het al redelijk vroeg licht.  Verduisterende gordijnen of rolgordijnen zorgen ervoor dat het licht uit jouw slaapkamer blijft, waardoor jij lekker kunt slapen.

Heb jij nog tips om je ideaal voor te bereiden op een marathon?